Zwrot kosztów kredytu przy jego wcześniejszej spłacie.

Zwrot kosztów kredytu w tym prowizji, ubezpieczenia w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu – co powinieneś wiedzieć?

Spłaciłeś kredyt gotówkowy przed terminem określonym w umowie? Zastanawiasz się, czy przysługuje Ci zwrot kosztów, które poniosłeś przy otrzymaniu kredytu? Zapłaciłeś prowizję, zapłaciłeś ubezpieczenie czy możesz choć część tych środków odzyskać w przypadku wcześniejszej spłaty?

Oczywiście.

Zgodnie z art. 49 w przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie całkowity koszt ulega obniżeniu z uwagi na to, że niektóre koszty związane są z okresem kredytowania. Dotyczy to prowizji oraz kosztu ubezpieczenia. Więc jeśli pokryłeś/aś z góry koszty opłat, które byłyby normalnie pobierane w następnych miesiącach, to ma prawo ubiegać się o proporcjonalny zwrot od banku. Kredyty konsumenckie są określone ustawą z dn. 12.05.2011.

Zgodnie z metodą liniową instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa, a następnie mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. Wynik jest kwotą należną konsumentowi.

Niektóre banki z oporem podchodzą do zwracania kosztów przy wcześniejszej spłacie, ale zmieniło się to w efekcie działań prezesa UOKiK oraz za sprawą wyroku TSUE.

Jednak do momentu, gdy nie złożymy wniosku o zwrot proporcjonalnie kosztów kredytu, to nigdy ich nie otrzymamy. Zasadą jest, że bank nic z dobrej woli nie zwraca tym kosztów o które klient nie zawnioskował.

Kodeks cywilny określa czas, w którym można otrzymać zwrot kosztów związanych z kredytem, który został spłacony przed terminem zawartym w umowie. Bank ma 30 dni na decyzję, choć zwykle wydają ją w ciągu 14 dni.

Według przepisów polskiego prawa kredyt konsumencki to zobowiązanie finansowe pomiędzy klientem fizycznym a bankiem. Aby mieściło się ono w definicji, jego wartość nie może być wyższa niż 255 550 zł lub równowartości w obcej walucie. Środki nie mogą być zaciągnięte na prowadzenie działalności gospodarczej. Kredytem konsumenckim może być pożyczka, kredyt gotówkowy, kredyt konsolidacyjny gotówkowy, kredyt ratalny z oprocentowaniem wyższym niż 0, kredyt celowy np. samochodowy.

Spłaciłeś kredyt przed terminem? Nie wiesz, jak odzyskać proporcjonalnie koszty prowizji czy ubezpieczenia?

Zadzwoń 721 47 37 77 Napisz do mnie.

Tatiana Einbacher

Pośrednik Finansowy

Zapraszam serdecznie do podjęcia współpracy ze mną.

Napisz lub zadzwoń do mnie, zajmę się Twoją sprawą kompleksowo.

tatiana.einbacher@kancelariazg.pl

Przeczytaj pozostałe wpisy na blogu!

Pośrednik kredytowy

Od ponad 10 lat jestem pośrednikiem finansowym. Dziś z perspektywy czasu nie żałuje decyzji o porzuceniu pracy w banku i zajęciu się tylko tym co sprawia mi przyjemność a dodatkowo